Utmärkelser

Genom åren har vårt samhällsengagemang belönats med flera utmärkelser. Vår investering i ledarutveckling har resulterat i skickliga ledare och tränare som också har fått erkännande och utmärkelser.

Silverhanden

Jonas Cherkani, Erik Dahlgren,

Sverige United, 2024

Motivering

"Erik och Jonas är tränare, ledare och inspirerande krafter som bidrar till samhällsutvecklingen i området. Fotbollsverksamheten växer kontinuerligt och föreningen har idag 18 lag. Genom att organisera stora cuper och evenemang har Erik samlat in pengar som stärker ekonomin. Evenemangen engagerar många i närområdet som kommer och tittar och hjälper till. De insamlade medlen gör det möjligt att ta emot alla barn som vill spela i föreningen.

Jonas har startat en flicksektion samt ett damlag. Hela flickverksamheten är avgiftsfri vilket gör att nya tjejer söker sig till föreningen. Med fokus på gemenskap och respekt strävar Erik och Jonas efter att skapa ett tryggare och mer inkluderande Fisksätra för alla dess invånare. Båda ingår i styrelsen och är ansvariga för fotbollssektionen. De har en stor del i att Fisksätra IF har utvecklats till en växande förening som erbjuder aktiviteter för alla åldrar, förutom fotboll även cirkelträning och boxning. Det ger barn och unga trygga miljöer och mötesplatser."

50/50 fonden

Fisksätra IF

STFF & Ellevio, 2023

Motivering

"Syftet med detta projekt är att normalisera idrottande för tjejer i alla åldrar i Fisksätra. Vi vill även normalisera och öka antalet tjejer i ledarroller inom idrott. Vi vill att det ska finnas ett flicklag för varje årskull (7 till 15 år) i Fisksätra IF inom fem år och att verksamheten ska ledas av framförallt kvinnliga ledare. Vi vill också att flick-fotbollsverksamheten öppnar dörren för alla flick-idrottsverksamheter i Fisksätra."

Alvas pris

Fisksätra IF

Alvas stipendium, 2023

Motivering

"Fisksätra IF har belönats med Alvas pris för år 2023 för deras enastående insatser inom kostnadsfri flickfotboll. Genom sitt dedikerade arbete har de inte bara erbjudit en meningsfull fritid åt ett imponerande antal, närmare bestämt ett femtiotal, barn och ungdomar i ett utsatt område, utan även främjat samhällssammanhållning och hälsa. Deras engagemang och initiativ har inte bara inspirerat lokalsamhället utan även lyft fram betydelsen av inkludering och aktivitet för att stärka unga generationer."

Årets unga ledare

Salma Nur Gelle, Moudan Omar, Rania Mahamoud

Nacka kommun, 2023

Motivering

"Moudan, Rania och Salma är trots sin unga ålder otroligt bra förebilder för flickorna födda 2012–2013 i Fisksätra IF. De har på kort tid lyckats få ett lag om tio spelare att bli närmre 30 glada och inspirerade flickor som vill spela fotboll. Tränarna har visat på stort engagemang och arrangerat försäljningar med laget där målet är att få åka på övernattningsresor.

Moudan, Rania och Salma har inte bara skött det operativa ansvaret som tränare utan också det organisatoriska som ledare på ett föredömligt sätt. Tränarteamet har skapat en trygg miljö som är fylld av glädje och kärlek."

Årets förebild

Erik Dahlgren

Nacka kommun, 2022

Motivering

"Erik Dahlgren uppvisar ett stort engagemang i sitt uppdrag som fotbollstränare för tre lag i Fisksätra IF. Det visar sig genom noggranna och dagliga förberedelser av intressanta och roliga träningsupplägg för ett fyrtiotal barn, genom planering av aktiviteter och genomförda utflykter tillsammans med laget samt genom ansträngningar för att samla in pengar till föreningen för att täcka kostnader för mindre bemedlade medlemmar. Erik Dahlgrens ledarskap präglas av respekt, positivitet och glädje."

Årets barn och ungdomsledare

Kevin Labady

RF-SISU, 2021

Motivering

"Årets barn- och ungdomsledare har format verksamheten efter spelarnas önskemål. Spelarnas delaktighet gör att de hinner med både fotboll och skola. Det viktiga är att göra saker tillsammans inte själva fotbollen alla gånger. Genom tydlig koppling mellan träning och tävling som har med prestation och inte resultat att göra, visar den här ledaren på vikten av att spela som vi tränar. Trots sin unga ålder visar hen att både idrott och utbildning är viktigt och fungerar tillsammans. En viktig förebild med lokal förankring, Årets barn- och ungdomsledare är Kevin Labady, ledare för Fisksätra IF F06. Föreningen belönas även med 10 000 kronor till barn- och ungdomsverksamheten."

Årets förebild

Patrick Bishop

Nacka kommun, 2021

Motivering

"Tilldelas 5 000 kronor och utmärkelsen Årets förebild inom idrotts och fritidsområdet. Stipendiet till årets förebild delas ut för en inspirerande prestation som utförts under det senaste året. Under det tu a pandemiåret då inte minst ungas möjlighet till idrott och rörelse begränsats har Patrick sett till att barn och ungdomar fått möjlighet att fortsätta idrotta på ett smittsäkert sätt genom att anpassa träningsupplägget, bedriva träning utomhus och i små grupper. Patrick är en ungdomscoach och aasom med sin erfarenhet och sitt engagemang sprider rörelseglädje och ser och bryr sig om alla deltagare. Grattis till utmärkelsen Patrik Bishop"

Årets Nackabo

Filmon Drataos Tekle

Nacka kommun, 2013

Motivering

"Filmon är tränare för pojkar födda 2002 i Fisksätra IF. Hans engagemang sträcker sig långt bortom bara träning på planen; han lägger stor vikt vid att främja gruppsammanhållning och värdefullt beteende bland spelarna. Filmon är en verklig eldsjäl och en betydelsefull profil inom Fisksätra IF. Hans dedikation och hårda arbete uppmärksammades när han tilldelades priset som årets Nackaboo år 2013. För sitt enastående bidrag till föreningen erhåller han en välförtjänt värdecheck på 10 000 kronor."